Z6_PPGAHG800PDU90QLVJ00ID2NG2
Всичко за електронните услуги в България - бързо и лесно
Z7_PPGAHG800PDU90QLVJ00ID2NE2

Справедливост и прозрачност при търговските практики, включително права на потребителите и гаранции във връзка с продажбата на стоки и услуги

Способи за продажба

 

Защита на потребителите при договори за продажба, договори от разстояние, договори извън търговския обект и договори за цифрово съдържание, сключени между търговец и потребител.

 

+ Договори за доставка на стоки и услуги

Забрана при доставка на стоки и услуги

 

Забранено е доставянето на стоки, както и на вода, газ, електрическа енергия, централно отопление, цифрово съдържание или предоставянето на услуги на потребител срещу заплащане без искане от негова страна.

 

При доставка на стоки, както и на вода, газ, електрическа енергия, централно отопление, цифрово съдържание или предоставяне на услуги, които не са поръчани от потребителя, той не е длъжен да възстанови стоката и не дължи заплащане на стоката или услугата на този, който я е изпратил или предоставил.

 

Липсата на отговор от страна на потребителя относно доставката на стоки и услуги не се смята за съгласие.

 

Подписване на срочни договори за стоки и услуги

 

Срочен договор се продължава само с изрично писмено съгласие на потребителя относно условията за продължаването му. При липса на съгласие, след изтичане на срока на договора, той се преобразува в безсрочен при същите условия. Потребителят има право да прекрати безсрочния договор с едномесечно предизвестие, без да дължи неустойки за това.

 

Изрично съгласие на потребителя

 

Преди потребителят да бъде обвързан с договор или с предложение за сключване на договор, търговецът трябва да получи изричното му съгласие за всяко допълнително плащане, което превишава уговорената цена по основното договорно задължение на търговеца.
Когато търговецът не е получил изричното съгласие на потребителя, но е приел, че такова е налице, поради това, че потребителят не е отхвърлил предварително изготвените от търговеца предложения, които са свързани със задължение за плащане и не са били поискани от потребителя, той има право заплатените от него допълнителни суми да му бъдат възстановени.

 

Тежестта на доказване за полученото изрично съгласие на потребителя за извършване на допълнителни плащания се носи от търговеца.

 

Изменения в договорите

 

Когато страните са сключили договор в писмена форма, изменения на договорни условия се извършват с допълнителни писмени споразумения.

+ Такси и цени на стоки и услуги

Забрана за начисляване на такси

 

Забранява се начисляването от страна на търговците на такси, дължими от потребителите за използване на платежно средство, които превишават направените от търговеца разходи за използване на същото платежно средство.

 

Когато търговецът използва телефонна линия за свързване с него във връзка със сключения договор, потребителят заплаща стойността на разговора, без да дължи допълнителна такса, съгласно изискванията на Наредба № 1 от 2010 г. за правилата за ползване, разпределение и процедурите по първично и вторично предоставяне за ползване, резервиране и отнемане на номера, адреси и имена.

 

В случай че търговецът е начислил на потребителя допълнителна такса във връзка с предоставената услуга, той е длъжен да възстанови на потребителя неправомерно начислената такса.

 

Намаление на цените

 

Всяко съобщение за намаление на цените трябва да посочва:

1. стоките и услугите или групата стоки и услуги, за които е валидно намалението на цените;

2. условията, при които се извършва намалението на цените;

3. срока, през който стоките и услугите се продават с намалени цени.

 

Съобщение за намаление на цените

 

Съобщението за намаление на цените се прави по един от следните начини:

1. чрез поставяне на новата цена до старата, която е зачертана, или

2. чрез думите „нова цена“ и „стара цена“, последвани от съответните суми, или

3. чрез посочване на процент на намалението, като новата цена се поставя до старата цена, която е зачертана.

 

Всяко съобщение за намаление на цените трябва да съдържа старата цена, която търговецът е прилагал през определен период преди датата, от която влиза в сила намалението на цената. 

 

Стара цена е цената, която търговецът е прилагал през период, не по-кратък от един месец преди датата на намалението на цените.

 

Период за намаление

 

Съобщението за намаление на цените не може да бъде прилагано за период, по-дълъг от един месец и по-кратък от един работен ден.

 

Съобщението за намаление на цените може да обхваща и период, по-дълъг от един месец, но не повече от 6 месеца, в следните случаи:

 

1. пълна или частична разпродажба на стоковите наличности при продажба на търговския обект;

 

2. пълна или частична разпродажба на стоковите наличности в търговския обект при частично преустановяване на търговската дейност на търговеца, при условие че това основание не е било използвано през последните три години;

 

3. извършване на преустройство и строителни работи в търговския обект със срок над 30 работни дни;

 

4. прехвърляне на предприятието или неговата ликвидация.

 

+ Нелоялна и агресивна търговски практика

Търговска практика, от страна на търговец към потребител е нелоялна, ако противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност и ако променя или е възможно да промени съществено икономическото поведение на средния потребител, когото засяга или към когото е насочена, или на средния член от групата потребители, когато търговската практика е насочена към определена група потребители.

 

Търговска практика, която е възможно да промени съществено икономическото поведение на ясно установима група от потребители, особено уязвими към търговската практика или към стоката или услугата, за които се отнася търговската практика, поради техен умствен или физически недостатък, тяхната възраст или доверчивост, когато търговецът е могъл да предвиди това, се преценява от гледна точка на средния член на групата потребители, към която е насочена.

 

Търговска практика е заблуждаваща, когато съдържа невярна информация относно:

 

- Естеството на стоката или услугата;

 

- Основни характеристики на стоката или услугата, включително: наличност, съдържание или състав, изработка, преимущества, начин и дата на производство, количество, спецификация, географски или търговски произход и др.;

 

- Цената или начина на нейното изчисляване;

 

- Съществуването на ценово предимство (отстъпка) на цената;

 

- Използването на сравнителна реклама, която създава объркване с друга стока, услуга, марка, търговско наименование или отличителен знак на конкурент;

 

Заблуждаваща е търговската практика и когато търговецът не предоставя съществена информация по отношение на:

 

- основните характеристики на стоката или услугата;

 

- търговеца – името и постоянния адрес на физическите лица, и наименованието, адреса на управление – на юридическите лица;

 

- цената с включени в нея всички данъци; когато цената не може да бъде изчислена предварително, се указва начинът, по който е изчислена, и, ако е необходимо, се посочват всички допълнителни разходи за транспорт, доставка, пощенски услуги; 

 

- условията на плащане и доставка;

 

- информацията за наличието на право на отказ на потребителя от договора;

 

Нелоялни търговски практики са и следните заблуждаващи търговски практики:

 

- неверни твърдения на търговеца, че се е присъединил към кодекс за добра търговска практика;

 

- неправомерното използването на удостоверение, знак за качество или техен еквивалент;

 

- неверни твърдения, че търговец е получил разрешение за извършване на определена дейност или че за дадена стока или услуга е получено разрешение, одобрение или лиценз от държавен или друг орган;

 

- неверни твърдения, че дадена стока или услуга ще бъде пусната на пазара за много ограничен период от време или че ще бъде в наличност на пазара при определени условия само за много ограничен период от време, с цел да се предизвика вземането на незабавно решение и лишаването на потребителите от достатъчна възможност или срок, за да изберат стоката или услугата, след като са се запознали с нея;

 

- да се твърди или да се създава впечатление, че продажбата на дадена стока или услуга е разрешена от закона, когато това не е вярно;

 

- да се представят правата на потребителите, предоставени им от закона, като специфична част от предложението на търговеца за продажба на стоки или услуги;

 

- използване на редакционен материал в медиите в рамките на кампания, финансирана от търговеца за насърчаване продажбите на дадена стока или услуга, без това да се посочва в съдържанието на материала;

 

- неверни твърдения за рисковете, на които се излага потребителят по отношение на неговата лична безопасност или тази на неговото семейство, ако той не закупи стоката или услугата;

 

- насърчаване на продажбата на стока или услуга, подобна на стоката, произведена от даден производител, по начин, който въвежда умишлено потребителя в заблуждение, като му дава основание да смята, че стоката е произведена от този производител, когато това не е вярно;

 

- умишлено въвеждане на потребителя в заблуждение, че стоката е произведена от даден производител, когато това не е вярно;

 

- създаване, използване или насърчаване на пирамидални продажби, чиято основна цел не е продажбата или потреблението на стоки и услуги, а включването на други потребители в системата за продажба;

 

- неверни твърдения, че търговецът преустановява своята дейност или се установява на друго място;

 

- да се твърди за дадена стока, че увеличава възможностите за печалба при лотарии и други хазартни игри;

 

- изказване на неверни твърдения, че дадена стока може да лекува болести, нарушени функции на човешкия организъм или вродени дефекти;

 

- да се твърди, че може да бъде спечелена награда, без по-късно да се предоставят посочените награди или тяхната равностойност;

 

- да се представя, че дадена стока или услуга се предоставя „безплатно“, „безвъзмездно“, „без разходи“ или с други подобни названия, когато потребителят трябва да заплати някаква сума за стоката или услугата освен неизбежните за него разходи, необходими, за да отговори на търговската практика, да влезе във владение на стоката или разходите за нейната доставка;

 

- прибавяне към рекламния материал на фактура или на друг подобен документ, изискващ плащане, който създава впечатление у потребителя, че вече е поръчал стоката или услугата, когато това не е вярно;

 

- невярно представяне на търговеца като потребител;

 

- създаване на невярно впечатление, че е предоставено извънгаранционно обслужване на стоката в друга държава - членка на Европейския съюз, различна от тази, в която се продава стоката.

 

Агресивна търговска практика

 

Търговската практика е агресивна, когато поради използването на тормоз, принуда, включително използването на физическа сила или злоупотреба с влияние, тя променя или е възможно да промени съществено свободата на избор или поведението на средния потребител, в това число:

 

- използването на заплаха или обида - чрез думи или действия;

 

- използването от търговеца на информацията, с която разполага, за нещастие или друго специфично обстоятелство за потребителя, с цел да му повлияе при вземането на решение по отношение на стоката или услугата;

 

- налагането на всякакъв вид извъндоговорни пречки, когато потребителят желае да упражни правата си по договора, включително правото си да прекрати договора или да избере друга стока или услуга или друг търговец;

 

- всяка заплаха за предприемане на действия, които противоречат на закона;

 

- оставянето на впечатление у потребителя, че той не може да напусне помещението, докато не се сключи договор;

 

- извършването на посещения от страна на търговеца в дома на потребителя, пренебрегвайки искането на потребителя търговецът да напусне помещението или да не се връща отново;

 

- отправянето на настойчиви и непоискани търговски съобщения до потребителя по телефон, факс, електронна поща или всяко друго средство за комуникация от разстояние;

 

- при реклама - пряко насърчаване на децата да закупят или да убедят своите родители или други възрастни да им закупят стоката или услугата, която е предмет на рекламата;

 

- да се изисква незабавно или разсрочено плащане на стоки или услуги, доставени от търговеца, които не са поискани от потребителя;

 

- създаване на невярно впечатление, че потребителят вече е спечелил или ще спечели награда или друга равностойна облага, когато:

• не съществува такава награда или облага, 

• е обвързано със задължение на потребителя да заплати парична сума или да поеме някакъв разход.

+ Търговска гаранция

Основни понятия

 

Продавач е всяко физическо или юридическо лице, което в рамките на своята професионална или търговска дейност и въз основа на договор за продажба продава потребителски стоки.

 

Производител е лицето, което произвежда стоката, вносителят на стоката на територията на Европейския съюз или на държава-страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, и всяко лице, което се представя за производител, като поставя върху стоката своето име, търговска марка или друг отличителен знак.

 

Потребителска стока е всяка движима материална вещ, с изключение на вещите втора употреба - обект на публична продажба, когато потребителят е имал възможност да участва в продажбата.

 

Поправка или ремонт на потребителска стока е привеждането и в съответствие с договора за продажбата и, когато има несъответствие между тях.

 

Задължения на търговеца

 

Търговецът е длъжен да достави стоките, като ги предаде на потребителя без неоправдано забавяне в срок не по-късно от 30 дни, считано от сключването на договора, освен ако страните са уговорили друго.

 

Когато търговецът не достави и предаде стоките в срока, определен в договора, или в срок не по-късно от 30 дни, считано от сключването на договора, потребителят изисква от него доставката и предаването на стоките да бъде извършена в допълнително определен срок в зависимост от обстоятелствата. Ако търговецът не достави и предаде стоките в този допълнително определен срок, потребителят има право да развали договора.

 

При разваляне на договора за продажба търговецът е длъжен да възстанови на потребителя без неоправдано забавяне всички суми, платени по договора.

 

При договори, при които търговецът изпраща стоките на потребителя, рискът от загуба или повреда на стоките преминава върху потребителя в момента, в който потребителят или посочено от него трето лице, различно от превозвача, приеме стоките.

 

Когато потребителят е избрал превозвач и му е възложил да превози стоките, но избраният от потребителя превозвач не е сред превозвачите, предложени от търговеца, рискът преминава върху потребителя при предаване на стоките на избрания от него превозвач. В случай на загуба или повреда потребителят може да претендира за обезщетение или неустойка към превозвача.

 

Отговорност на продавача към потребителя

 

Продавачът е длъжен да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба.

 

Продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето и, дори и да не е знаел за несъответствието.

 

Съответствие на потребителската стока с договора за продажба

 

За да съответства на договора за продажба, потребителската стока трябва да:

 

1. притежава характеристиките, определени от страните по договора, и да е годна за обичайната употреба, за която служат потребителските стоки от същия вид;

 

2. отговаря на описанието, дадено от продавача под формата на мостра или образец;

 

3. е годна за специалната употреба, желана от потребителя, при условие че той е уведомил продавача за своето изискване при сключването на договора и то е прието от продавача;

 

4. притежава обичайните качества и характеристики на стоките от същия вид, които потребителят може разумно да очаква, като се имат предвид естеството на потребителската стока и публичните изявления за конкретните и характеристики, направени от продавача, производителя или негов представител, които се съдържат в рекламата или в етикета на потребителската стока.

 

Всяко несъответствие на потребителската стока с договора за продажба, което се прояви до 6 месеца след доставянето на стоката, се смята, че е съществувало при доставянето и, освен ако се докаже, че липсата на съответствие се дължи на естеството на стоката или на характера на несъответствието.

 

Потребителят не може да оспори съответствието на потребителската стока с договора за продажбата и, когато:

 

1. при сключването на договора е знаел или не е могъл да не знае за несъответствието;

 

2. несъответствието се дължи на материали, предоставени от потребителя.

 

Несъответствие на потребителската стока с договора за продажба

 

Продавачът отговаря за несъответствието на потребителската стока с договора за продажба, дължащо се на неправилно монтиране или инсталиране на стоката, когато договорът предвижда монтирането или инсталирането й да бъде извършено от продавача или на негова отговорност.

 

Продавачът отговаря за несъответствието на потребителската стока с договора за продажба и когато стоката е монтирана или инсталирана от потребителя, но несъответствието се дължи на неправилни указания за монтиране или инсталиране.

 

При несъответствие на потребителската стока с договора за продажба потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от продавача да приведе стоката в съответствие с договора за продажба. В този случай потребителят може да избира между извършване на ремонт на стоката или замяната й с нова, освен ако това е невъзможно или избраният от него начин за обезщетение е непропорционален в сравнение с другия.

 

Привеждане на стоката в съответствие с договора за продажба

 

Когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба.

 

Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя.

 

След изтичането на един месец потребителят има право да развали договора и да му бъде възстановена заплатената сума или да иска намаляване на цената на потребителската стока.

 

Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба е безплатно за потребителя. Той не дължи разходи за експедиране на потребителската стока или за материали и труд, свързани с ремонта и, и не трябва да понася значителни неудобства.
Потребителят може да иска и обезщетение за претърпените вследствие на несъответствието вреди.

 

При несъответствие на потребителската стока с договора за продажба и когато потребителят не е удовлетворен от решаването на рекламацията, той има право на избор между една от следните възможности:

 

1. разваляне на договора и възстановяване на заплатената от него сума;

 

2. намаляване на цената.

 

Потребителят не може да претендира за възстановяване на заплатената сума или за намаляване цената на стоката, когато търговецът се съгласи да бъде извършена замяна на потребителската стока с нова или да се поправи стоката в рамките на един месец от предявяване на рекламацията от потребителя.

 

Търговецът е длъжен да удовлетвори искане за разваляне на договора и да възстанови заплатената от потребителя сума, когато след като е удовлетворил три рекламации на потребителя чрез извършване на ремонт на една и съща стока, в рамките на две години, е налице следваща поява на несъответствие на стоката с договора за продажба.

 

Търговска гаранция

 

Търговска гаранция е всяко задължение, поето от търговеца или производителя към потребителя в допълнение към неговото задължение да осигури съответствие на стоката с договора за продажба, да възстанови заплатената сума или да замени или поправи стоката, или да предостави друг вид обслужване, свързано със стоката, когато тя не отговаря на спецификациите или евентуално на други изисквания, несвързани със съответствието на стоката с договора за продажба. 

 

Търговската гаранция обвързва този, който я предоставя, съобразно условията, посочени в заявлението за предоставяне на търговска гаранция и в рекламата за нея. Изпълнението на поетите от търговеца задължения по търговската гаранция не е свързано с разходи за потребителя.

 

Търговската гаранция се предоставя на потребителя в писмена форма или на друг траен носител, който е достъпен за него.

 

Срок на гаранцията

 

Потребителят може да упражни правото си на рекламация и да поиска отстраняване на настъпили неизправности в срок до две години, считано от доставянето на потребителската стока.

 

Срокът спира да тече през времето, необходимо за поправката или замяната на потребителската стока или за постигане на споразумение между продавача и потребителя за решаване на спора.

 

Заявление за предоставяне на търговска гаранция

 

Заявлението за предоставяне на търговска гаранция съдържа задължително информация за:

 

1. правата на потребителите, и посочва ясно, че търговската гаранция не оказва влияние върху правата на потребителите, и по-точно, че независимо от търговската гаранция продавачът отговаря за липсата на съответствие на потребителската стока с договора за продажба;

 

2. съдържанието и обхвата на търговската гаранция;

 

3. съществените елементи, необходими за нейното прилагане, и по-специално: начините за предявяване на рекламации; срок на търговската гаранция; териториален обхват на търговската гаранция; име и адрес на лицето, предоставящо търговската гаранция, и име и адрес на лицето, пред което може да бъде предявена търговската гаранция, когато това лице е различно от лицето, предоставящо търговската гаранция.

 

В случай че търговската гаранция се предоставя от производител, който няма представител на територията на страната, и в заявлението за предоставяне на търговска гаранция липсва информацията за правата на потребителите, тази информация се предоставя на потребителя по подходящ начин от продавача.

 

Информацията в заявлението за гаранция трябва да бъде ясна, разбираема и лесна за четене. Информацията задължително се предоставя на български език.

+ Рекламации

Потребителят има право на рекламация за всяко несъответствие на стоката с договореното, включително за стоки втора употреба, когато след доставката, при първоначалния преглед или при съхранението, монтажа, изпитванията или експлоатацията са открити несъответствия с договора за продажба.

 

Потребителят има право да предяви рекламация на стоката или услугата, независимо от това дали производителят или търговецът е предоставил търговска гаранция на стоката или услугата.

 

Когато производителят или търговецът е предоставил търговска гаранция на стоката и удовлетворяването на рекламацията се извършва чрез замяна на стоката с друга, съответстваща на договореното, търговецът е длъжен да запази на потребителя първоначалните гаранционни условия. Когато рекламацията се удовлетворява чрез ремонт на стоката, извършените ремонти се отразяват в гаранционната карта и срокът на ремонта се прибавя към гаранционния срок.

 

Предявяване на рекламация

 

Рекламацията се предявява пред търговеца или пред упълномощено от него лице устно или писмено. 

При предявяване на рекламация потребителят посочва предмета на рекламацията, предпочитания от него начин за удовлетворяване на рекламацията, съответно размера на претендираната сума, и адрес за контакт.

 

При подаване на рекламация потребителят задължително прилага и документите, на които се основава претенцията:

1. касова бележка или фактура;

2. протоколи, актове или други документи, установяващи несъответствието на стоката или услугата с договореното;

3. други документи, установяващи претенцията по основание и размер.

 

Срокове за предявяване на рекламация

 

Рекламацията на потребителска стока може да се предяви до две години от доставката на стоката, но не по-късно от два месеца от установяване на несъответствието с договореното. Рекламацията на услуги може да се предяви до 14 дни от откриване на несъответствието на услугата с договореното.

Срокът спира да тече през времето, необходимо за поправката на потребителската стока или за постигане на споразумение между продавача и потребителя за решаване на спора.

 

Ако търговецът е предоставил търговска гаранция на стоката и срокът на гаранцията е по-дълъг от сроковете за предявяване на рекламацията, рекламацията може да се предяви до изтичането на срока на търговската гаранция.

 

Задължения на търговеца при предявяване на рекламация

 

Търговецът или упълномощено от него лице са длъжни да приемат рекламацията, ако тя е предявена своевременно.

 

Търговецът е длъжен да поддържа регистър на предявените пред него и пред упълномощените от него лица рекламации.

 

При предявяване на рекламация търговецът или упълномощено от него лице задължително я описват в регистъра като на потребителя се издава документ, съдържащ датата, номера, под който рекламацията е вписана в регистъра, вида на стоката и подпис на лицето, приело рекламацията.

 

Приемането на рекламации се извършва през цялото работно време в търговския обект, където е закупена стоката или е поръчана услугата, на адреса на управление на търговеца или на друго място, посочено от търговеца. Рекламацията може да бъде предявена и във всеки от търговските обекти на търговеца на територията на страната, в които се осъществява подобна търговска дейност като тази в обекта, откъдето е закупена стоката. Правото на избор на място за предявяване на рекламацията принадлежи изцяло на потребителя.
Когато търговецът удовлетвори рекламацията, той издава акт за това, който се съставя в два екземпляра, и предоставя задължително един екземпляр на потребителя.

 

Разрешаване на спорове между потребителя и търговеца

 

Европейският потребителски център към Комисията за защита на потребителите оказва съдействие на потребителите в случай на спор между потребител и търговец, възникнал от прилагане на разпоредбите на Регламент (ЕС) 2018/302 на Европейския парламент и на Съвета от 28 февруари 2018 г. за преодоляване на необоснованото блокиране на географски принцип и на други форми на дискриминация въз основа на националността, местопребиваването или мястото на установяване на клиентите в рамките на вътрешния пазар и за изменение на регламенти (ЕО) № 2006/2004 и (ЕС) 2017/2394 и Директива 2009/22/ЕО (ОВ, L 60/1 от 2 март 2018 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) 2018/302".

+ Отговорност за вреди, причинени от дефект на стока

Основни понятия:

 

Стока е всяка движима вещ, независимо дали е част от друга движима или недвижима вещ, включително следните селскостопански суровини и продукти, които не са преминали през първична обработка или преработка: земеделски култури, продукти и суровини от животновъдство, лов и риболов. Стока е и електричеството.

 

Производител е всяко лице, което по занятие произвежда стоки в завършен вид, суровини и съставни части, включени в производството на други стоки, или което се представя за производител, като поставя върху стоката своето име, търговска марка или друг отличителен знак.

Производител е също всяко лице, което по занятие внася на територията на Европейския съюз стоки с цел продажба, отдаване под наем или на лизинг, или използва всяка друга форма на разпространение на стоките на територията на Съюза.

 

Дистрибутор или търговец е всяко лице, различно от производител, което пуска стока в обращение. Стоката е пусната в обращение, когато производителят се е освободил от нея доброволно. Стоката може да бъде пусната в обращение само веднъж.

 

Обезщетение и видове вреди

 

На обезщетение подлежат вредите, причиняващи:

1. смърт или телесна повреда на физическо лице;

2. повреждане или унищожаване на вещ, различна от дефектната стока, на стойност не по-малка от 1000 лв., когато вещта е предназначена предимно за лична употреба и е ползвана от увреденото лице по предназначение.

 

Дефектна стока

 

Стоката е дефектна, когато не отговаря на общоприетите очаквания за обичайна употреба, като се вземат предвид всички обстоятелства, свързани със:

1. представянето на стоката по отношение на следните елементи: качество, количество, наименование, вид, състав, произход, трайност, отличителни черти, обичайна и възможна употреба на стоката, рекламата на стоката и предоставената информация за нея, и

2. момента на пускане на стоката в обращение.

 

Стоката не се смята за дефектна поради единствената причина, че впоследствие е пусната в обращение друга стока с по-добри показатели.

 

Отговорност на производителя

 

Производителят носи отговорност за вредите, причинени от дефект на неговата стока, независимо дали има вина за дефекта ѝ.

Производителят носи отговорност за дефекта дори когато стоката е произведена при спазване на съществуващите стандарти и добри практики или нейното пускане в обращение е резултат от разрешение, издадено от административен орган.

 

Когато производителят на стоката или лицето, внесло стоката на територията на Европейския съюз, не могат да бъдат установени, отговорността се носи от всеки дистрибутор или търговец на стоката.

 

Дистрибуторът или търговецът не може да насочи увреденото лице към лице извън пределите на Република България.

 

Когато две или повече лица отговарят за една и съща вреда, отговорността им е солидарна.

 

При вреда, причинена от дефект на стока, включена в друга стока, производителят на съставната част и лицето, извършило монтажа, са солидарно отговорни.

 

Производителят не носи отговорност, ако докаже, че:

1. не е пускал стоката в обращение, или

2. след като бъдат взети предвид всички обстоятелства, е вероятно дефектът, причинил вредата, да не е съществувал към момента, в който производителят е пуснал стоката в обращение, или дефектът се е появил впоследствие, или

3. не е произвел стоката за продажба или друга форма на разпространение с търговска цел и не е произвел или разпространил стоката в рамките на своята професионална дейност, или

4. дефектът се дължи на съответствието на стоката със задължителни изисквания, определени от държавни органи, или

5. състоянието на научно-техническите познания към момента на пускане на стоката в обращение не е позволявало установяването на дефекта.

 

Освобождаване или намаляване отговорността на производителя

 

Производителят може да бъде освободен от отговорност или отговорността му може да бъде намалена, когато вредите са причинени едновременно от дефектната стока и действия на увреденото лице или на лице, за което то отговаря.

Отговорността на производителя не може да бъде намалена, когато вредата е причинена едновременно от дефектната стока и от действие или бездействие на трето лице.

 

Иск за обезщетение на вреди

 

Искът за обезщетение на вреди, причинени от дефект на стока, може да се предяви до три години от датата, на която ищецът е узнал или е следвало да узнае за вредата, дефекта и самоличността на производителя.

При предявяването на иска, потребителят трябва да докаже вредата, дефекта и причинната връзка между тях. Искът се подава или по седалище/адрес на управление на производителя, или по постоянен или настоящ адрес на лицето, претендиращо за обезщетение. Компетентен съд е районният. 

 

В случаите, в които и други лица са претърпели вреди от конкретна дефектна стока, може да се предяви т.нар. колективен иск. Той обаче се подава пред окръжния съд. Правото на обезщетение за вреди се погасява до изтичането на 10 години от датата, на която производителят е пуснал в обращение стоката, причинила вредата.

+ Алтернативното решаване на спорове

Алтернативното решаване на спорове между потребители и търговци представлява извънсъдебно помирително производство на доброволен принцип. То се осъществява посредством помирителни комисии.

Помирителните комисии са секторни и общи, в зависимост от предмета и региона на действие.

 

Основни предимства:
- Безплатни са за страните /заплащат се единствено такси за представителство, експертизи, вещи лица, преводи и т.н., които не са задължителни/

- Производството е бързо – приключва в срок до 90 дни с помирително предложение

 

Процедурата по алтернативно решаване на спорове започва след подаване на заявление чрез:

 

- Портала на Комисията за защита на потребителите, секция „Помирителна комисия“;

 

- Факс, поща или на гише, в централното и териториалните подразделения на Комисията за защита на потребителите;

 

Електронната платформа за онлайн решаване на спорове.

 

Когато спорът се разглежда от обща помирителна комисия, помирителното производство се провежда по постоянен адрес на потребителя в района на действие на съответната обща помирителна комисия.

 

Помирителните производства в обхвата на дейност на секторните помирителни комисии се провеждат в град София. Когато заявлението е подадено от потребител без постоянен адрес в Република България или е получено чрез платформата за онлайн решаване на спорове, помирителното производство се провежда в град София.

 

Присъствие на страните не се изисква, тъй като помирителните комисии разглеждат спорове на закрити заседания въз основа на предоставени от страните документи, доказателства, експертизи и становища. Само при необходимост съответната обща или секторна помирителна комисия може да пожелае изслушване на страните за изясняване на значими факти и обстоятелства за правилно решаване на спора.

 

Спорът се разглежда по същество в срок до 90 дни след изтичане на сроковете за получаване на всички документи, становища и събиране на доказателства. При случаи с фактическа или правна сложност срокът може да бъде удължен с 20 работни дни.

 

След разглеждане на спора по същество помирителната комисия в двуседмичен срок изготвя и приема помирително предложение, което изпраща на страните.  

 

Всяка от страните по спора може да приеме (одобри или отхвърли) предложението чрез писмено изявление до съответната обща или секторна помирителна комисия в срок от 10 работни дни след получаването му. Одобрението има сила на споразумение между страните.  
Не се разглеждат повторно спорове, за които е изготвено помирително предложение, независимо дали страните са го приели или не.

Служби за оказване на помощ или решаване на проблеми

+ Европейски потребителски център



Телефон: +3592 986 76 72;
Е-поща: eccnet-bg@ec.europa.eu
eccnet-bg@ec.europa.eu



Последно обновено на 22.10.2021